rss
email
facebook

Sunday, May 15, 2011

UMRAH: Expectations and Preparations


Uploaded with ImageShack.us

Assalamualaikum wahai sahabatku.. cewah cam ala2 sopan laks.. harini aku nak share sumtin yg aku rasa akan berguna bagi orang 1st timer's yang bakal jadi tetamu Allah s.w.t. Yaitu untuk buat Umrah di Mekkah. Bagi yang dah pernah pergi tu, renung2kan lah erk. 1st ly kalau ade salah info dalam penyampaiankan ku ini, terlebih dahulu wa nak mintak maaf dan kalau leh contact la wa untuk wa buat pembetulan... yah :)

Ok .. So anda MAU/NAK pergi buat Umrah? first of all wa nak congratulate kat sapa2 yang akan pergi sana untuk menjalankan ibadat ni... best tau! bukan best je... tahap kebestestan dia teramatlah bestestest!! Best kan.. tapikan.. sebelum korang nak pergi sana mesti lepas korang tau yang korang akan pergi ni.. lepas tu tetiba timbul satu persoalan dalam hati... "AM I READY?" he he he... Well dulu masa aku sebelum nak pergi, aku tersangatlah dalam dilemma. WHY? 1 reason pening dengan preparation nak ke sane.

Preparation/persiapan tu boleh dikira dari banyak aspek.. ko sihat ke? ko fit ke nak buat banyak2 activity2 masa umrah? solat da cukup? da solat taubat da? duit ade? hehe macam2 kan..

Untuk memeningkan korang lagi... meh aku sediakan korang dengan soklan2 yang slalu buat aku serabut masa sebelum aku pergi dulu... So disebabkan aku ni suka berpikiran secara complex, dalam otak aku slalu terpikir2 mender.

Contohnyer cam kat bawah ni:
a) Apa aku nak buat bila kat sana (solat, baju, activity, etc)
b) Dapat ke orang yg banyak dosa cam aku ni dapat masuk ke tanah suci? hehe.. (ni yang slalu buat aku serabut)
c) Solat aku da cukup ke nak p sana?
d) Berapa banyak duit aku nak bawak kalau aku kat sana? $$$$$
e) Bag beso mana aku nak bawak ni?
f) SELAMAT ke kat sana untuk aku, wifey and famili ku?
g) Lama tak nak pegi sana? Brapa jam nak sampai ni?
h) Shopping?? boleh ke?

Banyak kan list kat atas tu?... ha kalau korang nak tau, dalam otak aku lagi banyak dan panjang lagi list tu tau! so tanpa lengahkan masa lets go 1 by 1. mana lah tau leh tolong korang yg bajet nak buat umrah kan kan kan...

so lets start by looking at yourself.. atau diri kita sendiri..
1) Untuk soklan yang menanyakan solat, boleh ke aku masuk tanah suci, etc... jawapan wa senang je.. tepuk dada tanya selera! Sebab mender2 ni korang je yang tau.. tapi untuk buat ibadah Umrah... mender2 ni korang kena buat untuk equipkan diri korang bila sampai kat sana...
a) Start Solat 5 Waktu (ini khas untuk orang yg susah nak cukupkan 5 waktu tu :p)
b) Try/belajar solat berjemaah di surau/masjid
c) buat solat taubat! this is a must!
d) Mengaji kalau tak tau.. bukak la iqra awak yer..
e) Belajar solat-solat sunat i.e. solat sunat taubat, hajat, jenazah etc
f) pergi kursus umrah.. bukan lama pon.. setengah hari je.. :p

try buat dari a sampai la f.. insyaallah it works! sebabnya aku da try.. dulu masa mula2 nak pergi aku cam pening, banyak soklan dalam otak yg sering buat aku serabut.. so inilah tips2 yang uncle aku kasi kat aku.. so apa lagi... cuba buat! insyaallah.. nanti mesti ok punya.. cam solat 5 waktu tu. kena buat bukannya apa coz bila kita kat sana, secara automatiknye kita akan berada di masjid untuk bersolat. Khasnya kat Masjid Nabawi di Madinah and di Masjidil Haram confirm korang akan berada di sini setiap waktu punya.. seriouszz!! memang mantop!!! dan meletop!

Sal soal solat SUNAT lak.. bagi aku solat sunat yg aku slalu buat kat sana yelah solat sunat hajat, taubat, sunat tawaf (ni lepas tawaf).. 3 ni je yang aku slalu praktikkan kat sana.. solat hajat sebab banyak sangat permintaan ni.. hehe solat taubat lak sbb banyak dosa..kan so apa lagi,.. cepat2 mintak maaf via solat taubat! and solat sunat tawaf.. lepas wa setiap kali buat tawaf.. FYI.. mender2 ni optional.. baik kalau dibuat.. tau! bukan kemestian..

MENGAJI? ha.. bagi yang tak.. ini lah perluang yang terbaiks! so bagi yang dah lama x mengaji tu.. nasihat wa, p lakat mana2 masjid/surau/sekolah/ustaz2 terdekat and cuba la mintak nasihat/ajaran.. sebab mengajipon kena berguru.. well ni nasihat my mom kat i... so renung2kan la...

KURSUS UMRAH? Owh ini kalau yang takde ilmu atau xpenah pergi lagi better pegi! coz wa cakap.. korang takkan membazirkan masa korang la.. siyes ni! hehe.. tp nasihat wa sebelum pergi better korang baca dulu sikit2 buku umrah.. atleast masa korang da pergi ke kursus tu... korang kiranya tahulah apa yang ustaz yg tengah cakap masa kursus tu cakap.. ko tak.. blur la korang... hehe...

BUKU?? ok selalunyer buku reference untuk umrah ni banyak and bersepah dipasaran... tapi bagi wa selain dari buku yang Agensi wa kasi.. buku yang wa rasa korang patut baca yelah.. Travellog Haji!.. Walaupon title dia Travellog Haji.. tapi pengamatan yang wa dapat dari buku tu.. banyak membantu wa untuk faham konsep and keadaan masa kat sana.. well.. buku ni uncle wa kasi.. thanks Uchu!

p/s - aku ni bukan penjual buku dia k.. so jangan fikir bukan2.. aku recommend buku ni sebab buku ni memang best giler!! so layankan k!

reference dia:
author dia yang mantop!! -->> http://muhdkamil.org/
nak tau sal buku tu -->> http://pts.com.my/index.php/buku/travelog-haji-mengubah-sempadan-iman-edisi-kemas-kini/

Untuk menjawab soklan "Dapat ke orang yg banyak dosa cam aku ni dapat masuk ke tanah suci?".. haa... ini lah soklan yang terngiang2 kat otak wa sewaktu wa mula2 dapat invite untuk buat umrah dulu... bagi aku.. soklan ni subjective la.. siyes beb.. if i look back especially masa zaman2 bujang dulu.. wahh.. banyak tol dosa daku.. hehhe.. malu nak cakap.. tapi yang tahu hanyalah yang Maha Esa.. so bagi korang yang ade persoalan yang sama.. 1st bawak2 lah bertobat by memperbanyakkan solat taubat k, solat 5 waktu, mengaji and elakkan dari buat kesalahan yang sama... insyaallah.. sampai juga lah nanti... papepon bykkan amalan and banyak2 berdoa my pren :)

$$$$$.... duit bape guni aku nak bawak ni??? hehe.. well it depends.. tengok ape yang korang nak belanja... ok masa aku pergi tu... 1 Riyal = 80 Sen duit Malaysia.r I recommend tukar duit awal2 kat Malaysia k. Takpon bawak duit malaysia kat sana then tukar kat money changer je.. dun worry money changer banyak kat sana. and its safe! So bagi laki-laki cam aku ni.. duit ni sekadar aku nak buat belanja aku nak makan makanan orang arab.. beli jubah (paling murah rm20/20 riyal).. ha.. kalau nak shopping best sikit wa recommend beli buah tamar/kurma.. sebab murah... kalau wa beli sikit sbb my family da pergi.. kurma yang recommended kurma Nabi/Ajwah kot (paling murah RM50 sekilo - sampai rm 120 sekilo) and Kurma Shifa (dalam RM20 sekilo), Selain dari itu... aku recommend beli JAM Swatch! sebab murah!!

So secara pendek shopping list i adalah spt berikut:
a) Makan paling murah 2 Riyal (hotdog), belanja sehari dalam 10-20 Riyal
b) Jubah paling murah aku dapat 20 Riyal, tapi jubah hood dalam 35-70 riyal
c) Kurma beli either kurma ajwah (Nabi)/shifa
d) hadiah tasbih (12 - dalam 5/10 Riyal), Shawl (5 riyal), Bag Sejadah (15-25 riyal)

So pendek cete TOTAL SPENDING I SEORANG dalam RM1500 untuk untuk beli jubah, tamar/kurma, hadiah2, makan, jam untuk wife kesayangan i.. and belanja lain2... hehhe sepatutnye kurang lagi.. tp almaklumlah i ni kaki shopping... hehhee Bajet paling minimum kat sini.. dalam RM800 - 1000 la.. itupon cukup2 je k..

BAG BESO MANA??.. It depends.. kalau korang bajet nak pergi sana untuk beribadat dan melontar (aka bershopping).. Kalau M itu macam better korang bawak beg besar k!.. sebab kat sana.. confirm korang akan bershopping... seriouszz!! Packing list wa masa wa pergi aritu...
a) Bagpack Man United i...
b) Passport and other documentation i.e. buku enjek
c) kopiah, kain pelikat, baju melayu (jarang pakai), baju t-shirts, jeans (untuk rombongan), spender, baju tido, seluar khakis/track
d) Duit and buku reference yang leh diguna untuk gantung kat leher.
e) kain ihram and tali pinggang ihram (i punya warna ijau :p)
f) selipar and bag selipar!

P/s - Ihram ni takyah bawak pon takper. sebab masa kat sana.., bersepah jual.. dah la murah2 je.. dalam RM15 da dapat da.. so dun worry la.. buat berat beg je.. TAPI kalau korang buat umrah start dari Mekkah ke Madinah.. i recommend korang beli satu...

SELAMAT ke kat sana??? Jawapan wa... SELAMAT!!... dont worry.. as long as korang selalu berada dalam group. and tak merayau sesuka ati kat tempat plek2 insyaallah keadaan sana memang selamat. seriouszz... tapi nasihat wa macam orang2 lain slalu cakap.. kalau nak naik cab/TAXI tu kalau bawak perempuan/muhrim... biar LAKI yang masuk dulu.. and yang LAST keluar dari TAXI tu pon mesti Laki2 k... sebab orang sana tu unpredictable!

Untuk membuktikan Mekkah/Madinah ni selamat... kalau korang nak tau... My Mom and my Auntie (Delin) hanya keluar berdua je ke Masjid k.. tak kiralah kat Madinah /Makkah.. depa keluar seawal
pukul 3 Pagi.. So papepon lu pikir la sendiri..

Lastly sal brapa lama nak sampai sana yeah.. hurm.. kalau naik flight.. tak silap wa.. dalam 8 jam nak sampai dari KLIA ke airport Jeddah.. so berpanasan la bontot korang yer... itu pon belom sampai lagi... kalau sape2 nak pergi madinah ade lagi 3-5 jam perjalanan atas bus... ye... hehehe so layankan.. tapi kalau nak ke mekah dari airport dalam 45 mins to 1 hour :)

Lastly ni pic i bersama wifey tercinta kat depan kaabah...

Uploaded with ImageShack.us

0 comments:

Post a Comment